Co ma wspólnego, działalność gospodarcza a umowa zlecenie jaką zamierzamy zawrzeć z potencjalnym klientem? Oczywiście w wielu przypadkach i sytuacjach, nie zdajemy sobie sprawy iż nasza działalność gospodarcza a umowa zlecenie którą planujemy podpisać, może być odebrana jako zupełnie odrębny tytuł w kontekście samego ubezpieczenia, a co za tym idzie potrzeby płacenia podwójnych składek. Pewnie, że należy zwrócić uwagę na wiele ważnych kwestii i zagadnień, a tym samym w przypadku prowadzenia przez nas działalności gospodarczej pamiętajmy, iż możemy wykonać jednocześnie umowy zlecenie tylko i wyłącznie w sytuacji gdy :
1. Zamierzamy wykonać umowę zlecenie w ramach działalności jaką prowadzimy, a co za tym idzie także uwzględnić przychód który uzyskamy z tego tytułu.
2. Planujemy rozliczyć ją poza naszą działalność (z uwzględnieniem iż wykonujemy zupełnie coś innego, niż profil działalności jaką prowadzimy)
Należy także wspomnieć, iż umowa zlecenie w sytuacji gdy prowadzimy jakąkolwiek działalność, nigdy nie jest uważana przez ZUS, jako zupełnie odrębny oraz inny tytuł nakazujący ubezpieczenie, zatem opłacamy wyłącznie jedną składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
Jednak i w tym przypadku może dojść do sytuacji, gdy będziemy musieli liczyć się ze składkami z obu przychodów, ma to miejsce kiedy łączny przychód zarówno z naszej działalności jak i umowy zlecenia nie będzie większy niż 60% aktualnego przeciętnego wynagrodzenia. Nie zapominajmy, iż ubezpieczenie chorobowe, to dobrowolne rozwiązanie zarówno dla przedsiębiorców, a tym samym osób podpisujących umowę zlecenie, zatem powinniśmy się mocno zastanowić czy jest to opcja odpowiednia właśnie dla nas.
Dlaczego wielu przedsiębiorców zawiera umowy zlecenia, nie tylko ze swoimi klientami ale również pracodawcami?
Z jakiego powodu wielu przedsiębiorców, zawiera umowy zlecenie nie tylko ze swoimi klientami ale również pracodawcami? Bowiem jak wspomniano powyżej, również i w takiej sytuacji nie jesteśmy narażeni na potrzebę ponoszenia jakichkolwiek wydatków, z potrzebą płacenia podwójnych składek. Zatem jest to rozwiązanie nie tylko atrakcyjne, lecz jednocześnie korzystne pod względem finansowych, nader elastyczne dla obu stron a nawet atrakcyjne w aspekcie ewentualnych warunków na jakich jest zawarta umowa zlecenie.
Pewnie, że dla kogoś kto prowadzi działalność gospodarczą, możliwość wliczenia umowy zlecenie do całkowitych kosztów przychodów, jest nie tylko alternatywą ale opcją za którą przemawia wiele argumentów czy też zalet. Nie inaczej wygląda kwestia pracodawców, jacy poprzez umowy zlecenie z właścicielami innych firm, niekiedy zatrudnionych właśnie u nich na etacie, mogą ograniczyć w znaczącym stopniu wszystkie ewentualne koszta. Można więc powiedzieć, iż w przypadku takiej formy zawarcia swoistej umowy, należy ją ocenić przez adekwatny do tego pryzmat, jednocześnie zastanowić się jak wiele wspólnego ma działalność gospodarcza a umowa zlecenie, w kontekście tego co zamierzamy robić.
Co zrobić w sytuacji, gdy mamy podpisanych kilka umów zleceń?
Co zrobić w sytuacji, gdy mamy podpisanych kilka umów zleceń i dodatkowo prowadzimy działalność gospodarczą? Oczywiście bardzo duże znaczenie ma tutaj kwestia całkowitego przychodu jaki uzyskamy z adekwatnego do tego tytułu, jeżeli nie przekracza on 60% najniższego krajowego wynagrodzenia to liczmy się, iż składki będą pobierane od każdej umowy zlecenie. Dlatego wielu przedsiębiorców woli omijać takie umowy zlecenie szerokim i przysłowiowym łukiem, co zresztą nie powinno stanowić żadnego zaskoczenia, a co najważniejsze dać nam do myślenia, czy w przypadku prowadzenia firmy jest to coś wartego swoistej uwagi.
Ogromne znaczenie ma tutaj co zrozumiałe możliwość ograniczenia kosztów, jakie umowa zlecenie przy prowadzeniu działalności gospodarczej na swój sposób generuje. Jednak w wielu przypadkach i sytuacjach często nie zdajemy sobie sprawy, co musi mieć miejsce aby miało to wręcz miejsce, tym samym będziemy rzeczywiście nasza działalność zyska dzięki podpisanej przez nas umowie zlecenie.
Warto zatem w przypadku posiadania własnej działalności czy firmy, i chęci podpisania umowy zlecenia z potencjalnym kontrahentem lub zleceniodawcą, przeanalizować wszystkie za oraz przeciw. Dodatkowo co zrozumiałe, mocno przeanalizować tego typu umowę w pełnym tego słowa znaczeniu, nie bądźmy zaskoczeni kiedy jej podpisanie minie się z najważniejszym oraz podstawowym do tego założeniem, dlatego nie zawsze jej zawarcie i podpisanie ma sens, co chyba nikogo nie dziwi.