Czym jest social selling? Podstawowe informacje.

Media społecznościowe służą już nie tylko rozrywce – coraz częściej wykorzystuje się je do celów biznesowych. Liczne grono odbiorców i nowoczesne narzędzia udostępniane przez platformy kryją w sobie ogromny potencjał, który powinien znać i wykorzystywać każdy współczesny handlowiec.

Choć użycie social mediów w celach marketingowych to nie nowość, liczba sposobów dotarcia do potencjalnego klienta wciąż rośnie. Jednymi z najbardziej popularnych form są: prowadzenie grup na Facebooku, firmowych fanpejdży czy tworzenie kampanii reklamowych. To jednak nie koniec! Portale społecznościowe coraz częściej wykorzystuje się do bezpośredniego kontaktu z klientami i docieraniu do nich już wtedy, gdy wyszukują informacji o usługach lub szukają polecanych produktów. Właśnie tym zajmuje się social selling.

Polecanie usług na Facebooku

Na pewno każdy, kto korzysta z Facebooka, nieraz widział posty znajomych, którzy prosili o pomoc w wyborze telefonu, najlepszej restauracji lub szukali namiaru na sprawdzonego fachowca. Dziś nasze szukanie nie opiera się wyłącznie na wyszukiwarce – bardzo często kierujemy się opiniami osób, które znamy i którym ufamy. Tak samo działa to w przypadku B2B. Aż 74% uczestników badania przeprowadzonego przez Hubspot, wybierając wykonawcę, kieruje się właśnie informacjami znalezionymi w internecie.

Spryt i wiedza na temat social selling mogą pozwolić nam wyprzedzić konkurencję i dotrzeć do potencjalnego klienta, zanim zdecyduje się na konkretnego wykonawcę usług czy dostawcę produktów. Możesz to osiągnąć za pomocą reklam w wyszukiwarce, jak również używając nowoczesnych technik sprzedaży w social mediach.

Monitoring internetu – gdy klient przychodzi sam

Przy dużej konkurencyjności nie warto siedzieć z założonymi rękami i czekać, aż klient znajdzie nasz fanpage. Za pomocą narzędzi do monitoringu internetu to my możemy odnaleźć osobę, która jest zainteresowana konkretnymi usługami.

Monitoring internetu (np. Brand24, Sentione) polega na znajdowaniu miejsc, w których internauci we wpisach używają interesujących Cię fraz i zwrotów. Przykładowo, gdybyś chciał śledzić użycie nazwy swojej marki, dzięki monitoringowi internetu znajdziesz każdy wpis na forum, post na Facebooku czy LinkedIn, dotyczący Twojej firmy. Jak wykorzystać to w social sellingu? Skup się na słowach kluczowych, które dotyczą:

  • ogólnych haseł sugerujących, że ktoś poszukuje specjalisty z Twojej branży,
  • nazwy oferowanych przez Twoją firmę produktów lub usług.

Social selling a treści

Oprócz wchodzenia w bezpośrednią interakcję z klientem, zadbaj również o działania miękkie. Może to być na przykład publikowanie treści mających charakter poradnikowy lub wchodzenie w dyskusję na forum, dzięki czemu zbudujesz pozycję eksperta. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez LinkedIn, aż 92% kupujących i osób podejmujących decyzje biznesowe w firmach zapoznaje się z treściami, które publikują osoby uważane za specjalistów w danej branży. Daj się poznać i udzielaj się w grupach na portalach społecznościowych i forach!

Indywidualne podejście

Jednym z trudniejszych zadań w social sellingu jest dbanie o unikatowość treści, zwłaszcza gdy wchodzimy w interakcję z wieloma potencjalnymi klientami. Co zrobić, aby wyróżnić się i dotrzeć do osoby, z którą chcielibyśmy nawiązać współpracę? Zadbaj o personalizację, która pomoże Ci nie wylądować w spamie i zainteresuje odbiorcę. Zapoznaj się z profilem danej osoby i już w pierwszej wiadomości spróbuj nawiązać do tego, co ostatnio opublikowała. Dzięki Twojemu zaangażowaniu i wysiłkowi, adresat poczuje się wyróżniony i będzie wiedział, że otrzymana oferta nie jest masowo wysyłaną wiadomością.

Podsumowanie

Social selling to bardzo obszerny temat i nie ma jednego, sprawdzonego przepisu na sukces w tej dziedzinie. Warto jednak stosować się do podstawowych zasad i zgłębiać wiedzę w tym kierunku, ponieważ to właśnie w mediach społecznościowych drzemią ogromne możliwości sprzedażowe.

Artykuł opracowany we współpracy z www.craftware.pl 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here